Здрави зъби

Как да забравим за зъболекаря и да имаме здрави зъби?

Както и за всяка друга част от човешкото тяло, за да бъдат здрави зъби и венци е важно да се храним пълноценно и здравословно. Оралното здраве зависи до голяма степен от това колко разнообразно е нашето меню и колко разнообразни витамини и минерали поемаме с храната всеки ден. Това е така защото в устната кухина има много различни тъкани с различна структура, които се нуждаят от различни хранителни вещества за изхранването и поддържането им здрави.

В тази статия ще се запознаем с това кои витамини и минерали са отговорни за здравето на различните структури в устата ни и чрез кои храни бихме могли да си ги набавим.

Витамин C е един от най-важните за човешкото здраве витамини. Този витамин предпазва венците от възпалителни процеси и играе основна роля в лечението на гингивита. Предпазва от загуба на зъби в резултат на пародонтални заболявания. Той засилва имунната система и ускорява оздравителните процеси. Всички знаем, че той се съдържа в големи количества в цитрусовите плодове, но те съдържат също и голямо количество киселини, които може да увредят зъбния емайл. Затова след консумацията им е препоръчително устата да се изплаква с вода. Витамин C се съдържа в голямо количество и в шипките, ягодите, картофите и броколите. За съжаление голяма част от него се разпада при термична обработка на тези продукти.

Витамин А е отговорен за правилното функциониране на слюнчените жлези и изливането на слюнката в устната кухина, която има отмиващо и антибактерицидно действие. Този витамин помага за костния растеж и зъбното развитие. Съдържащият се в храни от животински произход витамин А се нарича ретинол. Богати на него са черния дроб, рибеното масло, масло, жълтъкът на яйцата, млякото. В растителните храни се нарича каротин. Съдържа се в морковите, слкадките картофи, кайсии и тъмно зелените зеленчуци като спанак и броколи.

Витамините от група B играят важна роля в превръщането на храната в енергия, спомагат за доброто функциониране на нервната система. Намаленият прием на тези витамини може да доведе до лош дъх, повишена чувствителност на зъбите и венците и появата на болезнени афти по устната лигавица. Съдържат се в ядките, зърнените храни, месото, рибата, млякото.

Витамин D има отношение към поддържането на нивата на калций и фосфор в кръвта, абсорбирането им и натрупването им в костите и зъбите на човека. Най-добрият начин за набавяне на витамин D е стоенето на слънце, при което той се синтезира в кожата. Храни, богати на този витамин са сиренето, млякото и мазните риби като например сьомга.

Витамин Е елиминира възпалителните процеси и води до бързо заздравяване на наранените венци. Храни, съдържащи витамин Е са зелените растения, растителните масла, жълтъкът на яйцето, мазнините на млякото.

Калцият е основната съставка на зъбите и костите. Те са един вид резервоар на организма за калций. Нормално в кръвта циркулират определени количества от него, които имат отношение за правилното функциониране на органите и системите. За да си набавяме нужните количества калций, е важно да консумираме мляко и млечни продукти, сардини, сьомга, карфиол, зеле, бадеми, соево мляко.

Фосфорът е вторият по важност минерал в човешкото тяло след калция. По-голямата част от него също се натрупва в костите и зъбите. Фосфорът и калцият имат основно значение за минерализацията на твърдите зъбни тъкани.