Образователен център Малвина - Бахтишен Османова - логопедичен кабинет град Кубрат
За Мен
Бахтишен Османова: „Корените на Бъдещето са децата, затова грижата за тях трябва да е най-отговорното ни задължение “
На 01.09.2020 в Кубрат отвори врати „Образователен център – Малвина“. Центърът предлага частна занималня за ученици от 1 до 4 клас и и логопедичен кабинет.
В уютен, свеж интериор, съобразен с особеностите на детското развитие, специализирана и квалифицирана помощ ще предлага Бахтишен Османова.
Дългогодишен педагог, който в последните години се развива и утвърждава като логопед-терапевт. В динамичното и бурно ежедневие, в което живеем, където стресът и напрежението са големи за малки и големи, нуждата от тесни специалисти е наложителна и винаги от полза.Признава, че логопедичната терапевтична работа й дава свобода и осигурява възможност най-пълно да разгърне професионалния си потенциал и реализира идеите си.
Бахтишен Османова е завършила в ШУ,,Епископ Константин Преславски”,Магистър Начална педагогика и Магистър логопед,във Великотърновски университет,,Св.св Кирил и Методий”-Магистър психолог.
В деня на посещението ми в центъра, станах свидетел и на първите посетители. Очарователната Кайра (на 8 години) връхлетя с нетърпение, а широката й усмивка показа, че идва с желание и разпалено заяви, че госпожата не е само госпожа, но и приятел.
Когато децата идват с желание и показват най-доброто от себе си искреност и доверие- там винаги се постигат желани резултати.
Услуги
Малвина е център за работа с деца. Предлага частна занималня, която е предназначена за най-малките ученици, споделящи естествената си любов към знанието.Занималня, чиято цел е да развива полезни умения и таланти и да подкрепи родителите в етапите на ранното детско развитие.Място, в което детето открива нови светове, изпълнени със срещи, приятели, мечти, събития, преживявания и опит.Аз вярвам, че чрез всеотдайната ни работа днес с децата, постигаме позитивна промяна, която е гарант за по-доброто утре на обществото ни.
Предмет на дейност на логопедичния кабинет са превенцията, диагностиката, рехабилитацията и корекцията на всички видове комуникативни нарушения при деца от предучилищна възраст и ученици. Диагностиката е базирана върху основните методи за изследване на речевите нарушения – изучаване на документацията, анамнеза на актуалното състояние, диагностична беседа, анализ на продуктите от дейността на децата и други. При постъпването в логопедичния кабинет с всяко дете се провежда пълно логопедично изследване – гнозис, праксис, импресивна и експресивна реч, след което се поставя диференциална логопедична диагноза, на базата на която се изготвя план за индивидуална логопедична терапия. В центъра се работи с деца с всички говорни и езикови нарушения.
В логопедичния кабинет се прави:
Оценка на детското развитие с рейтинг скала за оценка на детското развитие Developmental Profile 3 (DP-3).
DP-3 позволява оценка на развитието в 5 ключови области:
-физическо развитие;
-адаптивно поведение;
-социално-емоционално развитие;
-когнитивно развитие и
-езиково (комуникативно) развитие.
DP-3 е подходящ за деца от раждането до 12 години и 11 месеца.
Оценка на детския аутизъм с рейтинг скала за оценка на детския аутизъм CARS2
Скалата е предназначена за лица над 2 годишна възраст.
CARS2 разполага с два диагностични инструмента. Единият е за оценка на типичния аутизъм чрез стандартна скала CARS 2–ST.
Другият е CARS 2–HF, който е предназначен за високофункциониращи деца, проявяващи аутистични симптоми.
Разграничаване на ранно детско заекване от нормална дисфлуентност;
Изследване на развитието на фонологичното осъзнаване при деца с типично и атипично развитие.
Чести езиково-говорни нарушения
Езиково-говорните нарушения са сред най-широко разпространените разстройства в детска възраст.Те дават силно отражение върху психичните процеси и върху процеса на комуникацията и са свързани с появата по-късно на проблеми с ученето, както и на емоционални и поведенчески разстройства.Ранното им диагностициране и лечение е изключително важно за по-късното личностно и социално функциониране в юношеството и зрелостта. Някои нарушения в детското развитие, не са заболявания, но водят до проблеми в обучението , поведението и нормалната речева комуникация .Тези нарушения причиняват на децата страдания, комплекси за малоценност и понякога провокират поява на агресивност.
Твърде често родители, а за съжаление и някои лекари мислят, че тези нарушения ще се изживеят от детето и с възрастта всичко ще отмине. Тази тактика на изчакване е много погрешна, защото дори да се преодолее с времето, едно заекване например, в детето остават като трайни последици чувството за непълноценност, тревожност и комплексираност. Всеки родител, който има притеснения относно езиково-говорното развитие и комуникативните умения на своето дете би могъл да направи консултация с логопед.
Ранното посещение на логопед би дало възможност за правилна преценка на езиково-говорното развитие на детето съобразно неговата възраст. При част от децата консултацията със специалист може да отхвърли хиляди ненужни съмнения и притеснения на родителите, а в случаите ,когато има необходимост , речевото развитие може да бъде стимулирано най-напред в естествена среда, преди започване на логопедична терапия.
Ранната идентификация и започване на въздействие винаги е много по-ефективна и позволява по-лесно преодоляване на проблема.
Пълноценното формиране и развитие на устната реч до започване на училище е основна предпоставка за качественото усвояване на писмената реч.
Говорните и езикови нарушения се свързват с проблеми в комуникирането и с нарушения на звуково-артикулационните функции.
Тези нарушения или закъснения варират, от проста замяна на един звук с друг, до неспособсност да се разбира или използва езика, или до неспособност да се използва звуково-артикулационния апарат за продуциране на разбираема реч.
Комуникационните способности на едно дете се смятат за закъснели, ако са забележимо изостанали от техните връстници, по отношение на тяхната реч, или езикови способности.
Видове често срещани езиково-говорни нарушения:
⦁ артикулационни (дислалия)
⦁ пълна или частична липса на реч ⦁ -⦁ алалия, общо недоразвитие на речта)
⦁ на темпа и ритъма на речта (⦁ заекване, запъване)
⦁ на писмената реч:
⦁ на четенето (дислексия)
⦁ на писането (дисграфия)
.
Всеки отдаден на работата си специалист, за да бъде логопед, да иска да работи като такъв,му е необходимо много повече от това просто да си служи умело с логопедична сонда (звучи страшно, но не е, става дума за обикновен помощен инструмент) и да демонстрира на пациента правилната артикулационна позиция. Освен професионалната компетентност е необходимо да има чувствителност да се забелязват спецификите на пациента . Трябва да се осъзнае, че всяко дете е една индивидуалност със своите предпочитания и модели на поведение. Трябва да се интересуваш какво го вълнува, кое го притеснява, с какво можеш да го грабнеш и впечатлиш, така че да го спечелиш като съюзник в борбата за преодоляване на проблема–бил той чисто говорен, езиков или поведенческu.
Аутизъм
Аутизмът е вид генерализирано разстройство, което засяга развитието на мозъка, оттам и поведението на човека. Обикновено се появява през първите три години от живота ,като абнормно развитие със специфични характеристики. Аутизмът е едно от най-нетрадиционните заболявания, което съвременната медицина третира като „състояние“. Причините за появата му все още остават не докрай изяснени. Неврологичните изследвания сочат, че при аутизма има малфункция на мозъка на детето. Силно внимание се обръща към генетичните фактори. Като цяло много учени защитават идеята, че аутизмът е генетично заболяване, или че именно проявата на редица гени, води до симптомите и протичането му. И все пак все още не е ясно, кои точно фактори отключват действието на тези гени. Поради тези причини няма и конвенционално лечение за това състояние. Децата, които страдат от аутизъм, обикновено имат проблеми в социалното взаимодействие, езика и поведението. При всяко дете симптомите на аутизъм са различни. Има няколко ранни признака, по които може да бъде разпознат. Това са липсата на говор след 2 –годишна възраст, отклонение в поведенчески реакции, трудна концентрация, проблеми с храносмилателната система и нетипично поведение спрямо останалите деца на неговата възраст. Някои деца с аутизъм показват внезапни промени в настроението с избухвания в смях или плач, без видима причина.
Въпреки че причините за аутизма все още не са напълно изяснени,искам да подчертая,че както при всяко заболяване, колкото по-рано децата получат терапия, толкова е по-добре. Ранната интервенция води до големи разлики в протичането на това нарушение, затова е важно родителите, да знаят предупредителните знаци за аутизма и как и къде да потърсят помощ.
Галерия